This article was downloaded by: [Nottingham Trent University]

On: 11 November 2014, At: 07:42

Publisher: Routledge

Informa Ltd Registered in England and Wales Registered Number: 1072954
Registered office: Mortimer House, 37-41 Mortimer Street, London W1T 3JH, UK

Journal of Muslim Minority Affairs
Publication details, including instructions for authors and
subscription information:
http://www.tandfonline.com/loi/cjmm20

Satellite footprints as national
P borders: med-tv and the
extraterritoriality of state
sovereignty

Amir Hassanpour

# Department of Communications , University of Toronto ,
Canada
Published online: 20 Mar 2007.

To cite this article: Amir Hassanpour (1998) Satellite footprints as national borders: med-tv
and the extraterritoriality of state sovereignty, Journal of Muslim Minority Affairs, 18:1, 53-72,
DOI: 10.1080/13602009808716393

To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/13602009808716393

PLEASE SCROLL DOWN FOR ARTICLE

Taylor & Francis makes every effort to ensure the accuracy of all the information (the
“Content™) contained in the publications on our platform. However, Taylor & Francis,
our agents, and our licensors make no representations or warranties whatsoever

as to the accuracy, completeness, or suitability for any purpose of the Content. Any
opinions and views expressed in this publication are the opinions and views of the
authors, and are not the views of or endorsed by Taylor & Francis. The accuracy

of the Content should not be relied upon and should be independently verified

with primary sources of information. Taylor and Francis shall not be liable for any
losses, actions, claims, proceedings, demands, costs, expenses, damages, and other
liabilities whatsoever or howsoever caused arising directly or indirectly in connection
with, in relation to or arising out of the use of the Content.

This article may be used for research, teaching, and private study purposes. Any
substantial or systematic reproduction, redistribution, reselling, loan, sub-licensing,
systematic supply, or distribution in any form to anyone is expressly forbidden.
Terms & Conditions of access and use can be found at http://www.tandfonline.com/
page/terms-and-conditions



http://www.tandfonline.com/loi/cjmm20
http://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/13602009808716393
http://dx.doi.org/10.1080/13602009808716393
http://www.tandfonline.com/page/terms-and-conditions
http://www.tandfonline.com/page/terms-and-conditions

Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

Fournal of Mushim Minority Affairs, Vol. 18, No. 1, 1998 53

Satellite Footprints as National Borders: MED-TV
and the Extraterritoriality of State Sovereignty

AMIR HASSANPOUR

The launching of the first Kurdish satellite television channel, MED-TV, opened a new
site of conflict between the Kurds and the Middle Eastern states that rule over
Kurdistan. After more than 30 years of military engagement between the Kurdish
people and the state of Iraq, Iran and Turkey, signals from the sky changed the theater
of war in favor of the Kurds. Transcending the international borders which since 1918
have divided the land in which Kurds live, the channel allowed the Kurds, for the first
time in their history, to establish a powerful mode of communication among them-
selves, and undermine the state-centered geopolitical order that has reduced them to
the status of helpless minorities. Thus, failing to achieve self-rule in Turkey, Iran, Iraq
and Syria after decades of armed resistance, the Kurds feel that they have achieved
sovereignty in the sky, i.e. a ‘great historical leap’ toward self-rule in their homeland.

Among the Middle Eastern countries, Turkey is the first and the only one to use its
full state power to silence MED-TV. Accusing the channel of being the mouthpiece of
the ‘terrorist’ Kurdistan Workers Party (PKK), Ankara unleashed its coercive forces to
prevent the reception of the airwaves within Turkey, whereas in Europe, it used
diplomatic power, espionage, jamming, and various forms of intimidation to stop the
emission of television signals. Since MED-TV was licensed in Britain and its studios
were located in Brussels, Berlin and Stockholm, a number of European Union coun-
tries and even the United States have been drawn into Turkey’s satellite war. Ankara
has also tried to mobilize satellite service providers, both private and state-owned,
against the channel.

The role of communication technologies in the formation of empires and nations is
well known.? Printing has been called the architect of nationalism® and radio has served
the centralization of political power and nation-building.* As an audiovisual medium,
television is more effective than radio and print media. Televisual messages generally
cross the social boundaries of illiteracy, language, regionalism, age, gender, and
religion. Combining visuality with sound and language, both spoken and written,
television is a powerful vehicle for creating national culture and identity.

Up-linked from Europe to a satellite, MED-TV’s signals are beamed to Europe,
West Asia and North Africa eighteen hours a day. These satellite footprints have
allowed the channel to create a transnational Kurdish audience by connecting the
Kurds living in the Kurdish areas in the Middle East with the sizeable communities
dispersed in the two continents of Europe and Asia. Ironically, Turkey’s all-round war
against the channel has turned it into a visible factor in the changing Eurasian
geopolitical order. The conflict also poses many questions for current thinking about
globalization.

1360-2004/98/010053-20 © 1998 Institute of Muslim Minority Affairs



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

54 Amir Hassanpour

State Sovereignty and Globalization: Theoretical Issues

The study of international relations, globalization or geopolitics has so far centered on
the assumption that the sovereign state is the principal actor in world politics.”
According to the ‘political realist’ tradition, the world order can be best understood as
the sum total of relations of conflict and coexistence among territorially based, sover-
eign states. The nation-state—modernity’s ideal form of organizing political power—
has the right as well as the power to exercise unrestricted sovereignty within its borders.
The state monopolizes the power to, among other things, conduct diplomacy, levy
taxes, and legislate and use force in the interest of national security and stability as it
may define it. The exercise of sovereign power is inseparably tied to territory; in a realist
sense, there is no sovereignty without territory.

The state’s ability to exercise unrestricted power within its borders was itself rooted
in the transition from the medieval to modern forms of social, economic and political
organization. Thus, the centralization of economic, political, military and cultural
power, made possible by capitalism, laid the foundation for the Western states’ mutual
recognition of the principle of non-interference in each other’s affairs. This recognition,
in turn, enhanced each state’s exercise of sovereignty within its borders, and, at the
same time, led to the formation of the present inter-state or international order. This
system of inter-state relations was globalized through the formation of supra-state
organs such as the League of Nations and its successor, the United Nations. Today, all
state formations exercise sovereign rights. From a realist perspective, the state is the
only or most effective actor in shaping and changing the world order.

Although MED-TV, a private media institution, attempts to erode the sovereignty of
the Turkish state, the international conflict over the channel seems to provide evidence
in support of ‘realist’ or state-centered theories of globalization. As a non-state actor
initiated and operated by members or supporters of a stateless nation, the channel is
dwarfed by the power of states and their allies. On 2 July 1996, Turkey was able to
silence the station for 45 days. One month later, three members of the European
Union—Belgium, Britain and Germany-—unleashed coordinated violence against the
channel’s staff, studio, and offices located in these countries. The unequal war contin-
ues on all fronts. However, explaining the fact that the channel was launched by a
non-state actor and has survived for three years invites theoretical frameworks that are
more adequate than political realism.

One trend of thinking, rooted in post-structuralism, rejects the realists’ state-centrism
by taking the extremist position of eliminating the state, and claiming that nationalism
and nation-states are withering away. We are heading, according to this view, towards
a borderless world in which non-state entities are the main actors. Others, including
some post-structuralists, criticize this ‘virtual geography’ or ‘cosmopolitan optimism’
for failing to explain, among other things, the continuing trend of nationalist revival,
ethnic cleansing, and formation of new nation-states.” They recognize the role of the
state but reject a state-centrist theoretical framework.

According to another narrative, sovereignty is ‘leaking away’ from the state in two
directions, upwards to supranational institutions and downwards to subnational ones.?
In other words, the ‘state is continually subject to internal and external forces impacting
on the rationality of choices; the state is having to deal with increasing opposition from
domestic social groups who are challenging state practices; or that non-state actors are
interfering with state actions’.’ However, these developments do not yet challenge the
basic assumptions of the realist view of world politics in so far as the state’s sovereign



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

Satellite Footprints as National Borders 55

presence is undeniable. According to some post-structuralists, the critique of realist
views should move to the epistemological level. Working within the framework of a
non-Cartesian epistemology, some critics envision a ‘global civil society’ in which the
actions of non-state actors allow the theorist to challenge the representation of the state
as ‘a pure presence and a sovereign identity reflecting a coherent source of meaning’.
Here, the main concern is not the loss, real or imagined, of state sovereignty. The
problematique is, rather, to deny the state ‘a single coherent sovereign presence’. This
may, then, bring into play ‘other modes of sovereign being besides the privileged figure
of the state’. Once the irreducibility of the state is abandoned, it will be possible to see
alternative sources of sovereignty; closure may give way to new openings.!’ These
claims will be examined in light of the experience of MED-TV.

MED-TV: A Brief History"

According to MED Broadcasting Ltd., the founder of the channel, this project ‘evolved
in response to calls over recent years, particularly from the Europe-wide Kurdish
diaspora, for a television station of its own’.!? Feasibility work began in May 1994; in
October the Independent Television Commission (ITC) in London licensed MED-TV
to provide a satellite television service from the United Kingdom for a period of 10
years. According to the ITC, the licensee should ‘comply with the requirements of the
ITC Codes on programme content, advertising standards and practice and program
sponsorship’ and observe ‘due impartiality in the treatment of matters of political
controversy or public policy’.!?

Test transmissions, for a period of three hours a day, started on 30 March, 1995 with
taped programs including music, animations, films and a number of live debates from
its studio in Brussels. Normal broadcasting began on 15 May during the prime time in
Kurdish areas (16:00-19:00 GMT). In October, transmission time was doubled from
three to six hours daily and, later, to eighteen hours.

The channel gets its name from the Medes who, according to MED-TV, established
one of West Asia’s ancient civilizations and were the ancestors of the Kurds. Today
‘Kurdish identity is still defined by its own distinct language, culture and traditions.’
Yet the Kurds

numbering 35 million worldwide ... are the largest nation in the world today
without a recognized homeland. The concept of Kurdish satellite television is
therefore innovative and unique ... For the first time in history, the Kurdish
people can now see their own lives, their own reality, reflected on television
screens across the world. MED-TV hopes to assist in the regeneration of the
Kurdish language and the identity of this dispossessed nation whilst informing
the Kurdish public of the world, national and international events.!*

The Kurdish Foundation Trust, which provides financial assistance pursues the follow-
ing aims:
To assist in the development of the cultural identity of the Kurdish people and
the Kurdish language throughout the world; to establish, promote and main-
tain media facilities and resources to educate and inform the Kurdish people;
and to work for the relief of poverty and suffering amongst the Kurdish
people.?®

According to MED-TYV sources, the channel ‘is owned by private investors ... [and]
owes its birth and survival to the Kurdish people, and in particular, to the continuing



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

56 Amir Hassanpour

support of the Kurdish business sector across Europe’.!® It also receives financial
assistance from the Kurdish Foundation Trust, which is funded through private and
individual donations. Another projected revenue source is advertising and program
sponsorship. By mid-August 1995, the project had cost $3.2 million (£2 million).!?

MED-TV’s office is in central London but most of the production work is under-
taken in their studio in Brussels. While one studio in Berlin discontinued its work,
another in Stockholm produces most of the children’s programming, and provides
dubbing and subtitling services.

Programming is quite diverse. There are three newscasts a day, in two Kurdish
dialects and in Turkish. Current affairs and debates on politics and other topics are very
popular. Leaders of Kurdish political parties from all parts of Kurdistan frequently
participate in debates. Viewers from everywhere participate in live talk shows and
debates through the telephone. Documentaries include in-house production and a
diverse selection from various producers usually aired in Kurdish voice-over. Entertain-
ment and cultural programming includes film, drama, music, theater, science, etc.
Children’s programming is extensive including Kurdish language teaching, plays, and
cartoons. Religious programming is provided for the majority Muslim population as
well as minorities such as Christians, Alevis, and Yezidis. There are also weekly
one-hour slots in Assyrian, Arabic and Dimili or Zaza, the third major Kurdish dialect.
Some of the current affairs and talk shows are in Turkish. MED-TV has been helped
by television institutions of other non-state nations such as the Basque people who
share their productions with the channel.

The Turkish State: Sanctity and Closure

The Republic of Turkey was founded in 1923 on an official ideology, Kemalism, which
prescribes Turkish ethno-nationalism, etatism and secularism as main pillars of the
political system.!® The state, constitutionalized as a sacred institution, has virtually
stifled civil society.!® The army, the most important state organ, has conducted, in less
than 50 years, three coups d’etat (1960-1961, 1971-1973 and 1980-1983) in order to
keep Kemalism intact.?® The leaders of the last coup arranged for the scripting of a
constitution which praised them for protecting ‘the integrity of the eternal Turkish
Nation and motherland and the existence of the sacred Turkish State’.?

The Turkish constitution does not envisage any ‘alternative sources of sovereignty’ or
‘other modes of sovereign being’ for non-Turkish individuals, groups and peoples.?
The closing of political space is stated in absolute terms; no ‘thought or consideration’
deviating from Kemalism is tolerated. The boundaries of closure are Turkishness:

This Constitution, determining the eternal existence of the Turkish Home-
land and Nation and the indivisible integrity of the Grand Turkish State is
entrusted for safekeeping by the TURKISH NATION to the patriotism of its
sons and daughters who are devoted to democracy, is to be understood,
interpreted and implemented by its IDEAS, BELIEFS and COMMITMENT
in deference to and with absolute loyalty to its letter and spirit ... no thought
or consideration contrary to the Turkish national interests, the principle of
indivisible integrity of the Turkish existence with its state and territory,
Turkish historical and moral values, and the nationalism, principles and
reforms and modernization of Atatiirk can be protected ... [emphasis in the
original].2



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

Satellite Foorprints as National Borders 57

The paramount concern of the constitution is ensuring the ‘indivisible integrity’ of the
state. To give a few examples, one of the ‘fundamental aims and duties of the state’ is
to safeguard ‘the indivisibility of the country’ (Article 5). Citizens are given a prominent
place in many constitutions, and in the Turkish case, ‘{N]Jo Turk shall be deprived of
citizenship, unless he commits an act incompatible with loyalty to motherland’ (Article
66). A printing press ‘duly established as a publishing house under law’ cannot be
suppressed ‘except in cases where it is convicted of offences against the indivisible
integrity of the State with its territory and nation ...” (Article 30). The ‘press is free, and
shall not be censored’, although ‘[A]lnyone who writes or prints any news or articles
which threaten the internal or external security of the state or the indivisible integrity
of the State with its territory and nation ... shall be held responsible under the law
relevant to these offences’ (Article 28). Academic freedom is granted to ‘members of
the teaching staff and their assistants’ but they are not allowed to ‘engage in activities
directed against the existence and independence of the State, and against the integrity
and indivisibility of the nation and the country’ (Article 130).

In creating the Kemalist nation-state based on a single Turkish language, ethnicity
and national identity, various governments have denied the existence of the Kurds and,
at the same time, applied harsh measures of linguicide and ethnocide in order to
Turkify their language and culture. However, not only did the Turkification policy fail
but Kurdish resistance to assimilation since the mid-1980s has been more extensive in
Turkey than Iraq, Iran or Syria.

Militarily, the guerrilla war waged by PKK since 1984 is the longest uninterrupted
armed resistance on record in Kurdistan. Resistance on the political and cultural front,
both by PKK supporters and others, has been equally unrelenting. People from all
walks of life, from parliamentarians to journalists, to ‘newsboys’ and writers, persist in
their demand for national rights—autonomy or independence. By the mid-1990s, some
members of the Turkish intelligentsia and the business elite voiced their opposition to
the military suppression of the Kurds, and called for their recognition as a non-Turkish
people.?* However, the government, including both the army and most of the civilian
hierarchy, refuses to admit Kurdish presence. For the army generals and the majority
of civil hierarchy it is an either/or situation, either the Kurds or the Turkish state. Since
1984, the war has led to the destruction and depopulation of about 2,685 villages (by
1996), displacement of about one million Kurds and other acts of violence.?> These
measures amount to ‘ethnic cleansing’ if not genocide.?

Outside pressure on Turkey is relatively limited for the obvious reason that Ankara
is an ally of the West in a strategically vital part of the world. Western non-state actors
such as human rights activists and organizations, lawyers, physicians, artists, writers,
journalists, academics, and others have opposed the violence, and called for both the
recognition of the Kurds as a non-Turkish people and the democratization of the
political system. However, Western states, the mainstream media and academia view
the Kurds through the eyes of the Turkish state. Thus, they do not admit the existence
of the Kurds as a nation, and refuse to endorse Kurdish demands for self-rule even
within the boundaries of Turkey.?” The agenda of Western powers is in no vague terms
the protection of the sovereignty and ‘territorial integrity’ of the Turkish state by,
among other things, providing extensive military and financial support to Ankara.?®
They do, however, encourage Turkey to integrate the Kurds by granting them cultural
and linguistic rights such as native-tongue broadcasting, writing and reading, publish-~
ing and education.



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

58 Amir Hassanpour

The Erosion of Turkish Sovereignty

MED-TV has threatened the Turkish state’s ‘single coherent sovereign presence’ in
politically and culturally significant ways. It has eroded the State’s ability to exercise,
within its territory, full sovereignty over the Kurdish population. A few examples will
show the scope of Kurdish presence in spaces fully closed by the authority of the
constitution, legal system, the media, educational administration, and the coercive
forces.

Article 42 of the constitution stipulates that ‘no language other than Turkish shall be
taught as mother tongue to Turkish citizens at any institutions of training or edu-
cation’.?’ This article has been implemented with utmost force, making many teachers,
textbook writers and publishers, and students pay a high price.?® Ankara has even used
diplomatic power to prevent Kurdish education outside its borders, in Denmark and
elsewhere.?! While the Kurds have individually resisted the ban on education by
secretly teaching themselves and their children to read and write in their language,
MED-TV provides such instruction to millions of viewers on a daily basis.?? For
example, the program Roj Bas Mamosta (Hello, Teacher!) consists of a classroom
setting where a teacher instructs children in their native tongue, using a blackboard,
books and other teaching materials. Children’s programming promotes one of Kurdis-
tan Parliament in Exile’s slogans, which calls on the Kurds to learn, write and read in
their language.?®> Equally serious is MED-TV’s violation of another stipulation of
Article 42 which requires that ‘[T] raining and education shall be conducted along the
lines of the principles and reforms of Ataturk’. Thus, the channel tries, quite success-
fully, to dismantle Kemalist reforms aimed at building a nation-state based on Turkish
ethnonationalism. Instead, it promotes the rights of the Kurds to self-determination.

Although Turkey repealed in 1991 the law that banned the use of non-Turkish
languages such as Kurdish, the constitution and various laws allow the government to
suppress the language. The introduction of private broadcasting in the early 1990s
(without amending Article 133 of the Constitution which stipulates state monopoly
over radio and television) led to the launching of hundreds of radio and television
stations. However, broadcasting in Kurdish is still illegal. In order to divert audiences
from viewing MED-TV, some government officials have considered lifting the ban on
Kurdish broadcasting but this is still far from materializing. In 1992, Prime minister
Turgut Ozal suggested Kurdish programming by Turkey’s state television but President
Demirel dismissed the idea as ‘unconstitutional’. In 1996, a television station in
Diyarbekir was allowed to air Kurdish music selected from a list of songs approved by
security officials.>* This program was later discontinued. Under the conditions, the very
fact that MED-TV broadcasts in Kurdish and is being extensively viewed amounts to
violation of state sovereignty.

It is important to note that Turkey’s policy on MED-TV would not be different even
if all the programming had been in Turkish. Content is also a target of state regulation.
The conflict is over democracy, freedom of expression and opinion. Article 133 of the
constitution imposes censorship of broadcast content: ‘The law shall provide that
broadcasts are made in a manner to safeguard the existence and independence of the
Turkish State, the indivisible integrity of the country and the nation ...” Even the
sciences and the arts are required to support the Kemalist state structure. According to
Article 27, the ‘right to disseminate [sciences and arts]} shall not be exercised for the
purpose of changing the provisions of Articles 1, 2 and 3 of this Constitution’. These
articles deal with the ‘form of the State’ (Article 1), ‘characteristics of the Republic,’



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

Satellite Footprints as National Borders 59

(Article 2) and ‘integrity of the State, official language, flag, national anthem, and
capital’ (Article 3).

Given these constitutional prerogatives, it is clear that every second of MED-TV’s
broadcasting seriously undermines Turkish sovereign rule. The logo ‘MED-TV’, which
is always present in the upper left corner of the screen, is an assertion of Kurdishness
(the Kurds are Medes not Turks). It also asserts Kurdish rights to statehood. The
logo’s colours of red, yellow and green are the colours of the Kurdish flag; moreover,
the flag itself appears frequently in the programming, ranging from news and infor-
mation to entertainment and culture. The daily menu begins with a grand orchestra
performing the Kurdish national anthem, Ey Regib (O Enemy!). The ever presence of
the Kurdish national flag and anthem means that MED-TV has the power to treat the
Kurds not as audiences but as citizens of a Kurdish state. This is, therefore, more than
a war of meanings and identities. It is a conflict between two nationalisms—one that
has achieved state power and one that struggles for statehood.® The scope of this war
can be appreciated if we look at the ways Turkish nationalists have tried to build their
nation-state by destroying Kurdish ethnic identity.?®

One nation-building strategy was to convince everyone that Kurds did not exist as a
people. Using the name ‘Kurd’ was, therefore, made illegal and, when reference was
inevitable, the people were referred to as ‘Mountain Turks’ (Dagli Tiirkler). However,
since the Kurds did exist, they had to be Turkified by eliminating their language and
culture, physically removing many Kurds from their land and, at times, resettling Turks
in Kurdistan. Ethnocide involved a ban on music, costume, weddings, dance and all
cultural life that was distinctively Kurdish.

‘Symbolic violence’, i.e. making people ashamed of their language, culture and
origins, against the Kurds was as extensive as physical violence.’” The ‘Mountain
Turks’ were treated as retrogressive tribal groups who resist the civilizing mission of the
Turkish state. Kurdish was declared as a Turkish dialect corrupted by non-Turkish
languages. Many Kurdish personal and geographic names were banned and replaced by
Turkish names.?® As recently as the 1980s, Turkish embassies were trying to extend the
ban on Kurdish names to refugees and immigrants in Western countries.*

Historically speaking, maps played a major role in the ‘emergence of sovereign
territorial state and its progeny, the nation-state’.*’ It is not surprising, therefore, that
cartography has also been a site of struggle between the Kurds and the central
governments.?! In Turkey, for instance, the word ‘Kurdistan’ and maps carrying the
name were banned. In the early 1980s, the US embassy in Ankara was told to remove
two geographical atlases (Readers Digest Atlas and National Geographic Atlas) from the
American Library because the books carried the names Armenia and Kurdistan on one
of their maps. In Istanbul, the deputy manager of Lufthansa airlines was prosecuted for
owning a globe and using it as part of a publicity photograph in the local Rotary Club
magazine. The illegal names on the globe were Armenia, Kurdistan and Pontus.*? This
cartographic exclusion has failed since MED-TV makes extensive use of the map of
‘Greater Kurdistan’ in its news, cultural and children’s programming. Not only does
the name ‘Kurdistan’ appear on MED-TV’s maps of Turkey but the Kurdish provinces
of Turkey become part of a map of greater Kurdistan. MED-TV also has a Web site
with its logo, press releases and references to other sources including many Kurdish
sites with maps of greater Kurdistan.

Symbolic violence is committed by both the state and non-state institutions. Kemal
Atatiirk’s saying ‘How happy I am to be called a Turk’ (Ne mutlu Tiirkiim diyene) is
inscribed on his statutes, public buildings, the entrance of many Kurdish cities and even



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

60 Amir Hassanpour

on the slopes of mountains underneath the crescent and star of the Turkish Republic.*’
Everyday, the Turkish newspaper Hiirriyet displays on its masthead a flag of Turkey, a
photograph of Atatiirk, and the slogan ‘Tiirkiye Tiirklerindir’, i.e. ‘Turkey is for the
Turks’. This message is endlessly repeated in the physical landscape of the cities and
towns which are occupied by the statutes of Atattirk and the official flag. Other symbols
of Turkish domination—the army, gendarmerie, portraits of Atatiirk, the national
anthem, etc.—pervade the physical and social spaces of the country.

State Power Territoriality and Satellite Television

Turkey has had relative success in closing the political space on the print media
published by Kurdish and leftist groups within the borders of the country; for one thing,
protest by individuals, groups or institutions outside the territorial state are regularly
ignored. Moreover, the state has at its disposal the means and all the organs of
repression—the constitution, the legislative power, the courts, and the coercive forces.
Since the 1980s, Ankara has chosen to deploy death squads. This is apparently because
resistance is too widespread to be easily or quickly eliminated through judicial pro-
cesses; under the conditions, extrajudicial killings are practiced; the judicial elimination
of all opposition would be too visible at a time Ankara actively seeks full membership
in the European Union. However, like other states, Turkey is able to violate its own
laws by legal means. For instance, a state of emergency has been declared in the
Kurdish provinces since 1987, Together with a series of statutory orders and decrees,
the emergency regime has increased ‘the punitive effect of measures that could be
applied to the region and to restrict the flow of information by imposing increasing
restriction on the media.’** The widely condemned Anti-Terror Law of 1991 allows the
government to convict almost anyone of terrorism.*’

Unlike the print media, the suppression of MED-TV, could not be confined within
the borders of the country. The channel operated in multiple spaces that only in part
coincided with the territorial boundaries of the state. The offices, their staff, and
production facilities were outside the borders of Turkey and dispersed in at least three
EU member states. The transmitter, unlike the offices of Ozgiir Giindem (simul-
taneously blown up in two different cities), was extraterrestrial and beyond the physical
reach of Turkey. The audiences were also divided between the Middle East and
Europe, and the ‘southeast’ and the Turkish provinces. Television initiatives, unlike
print media, need to be licensed and MED-TV’s license was issued in Britain, a country
that would not readily comply with Turkish demands for the suppression of the
channel. Helplessness was clearly voiced in the discourse of Turkish authorities.*

Within Turkey, listening to Kurdish radio from neighbouring countries was always
illegal. However, controlling the reception of radio waves was usually beyond the ability
of the state. Although the technologies of distribution and delivery of television and
print are clearly different, the suppression of MED-TV followed, to some extent, the
pattern that had emerged in connection with the control of the print media—a
combined use of legal action (e.g. confiscation, closing a paper, prosecution) and
violence. The physical absence of owners, program producers and broadcasters made
it difficult for the state to take legal action against the channel, although legal power
could be used against anyone who dared to act as reporter, camera-person, interviewee,
advertiser, and telephone caller.

Compared to all mass media, television is the most expensive and technologically
advanced medium in production, transmission and reception. This makes it difficult for



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

Satellite Footprints as National Borders 61

non-state actors or non-business groups to have access to the medium. Privately owned
television relies primarily on advertising revenues; it creates audiences by offering them
entertainment and information programming and makes profit by selling the audience
to advertisers. Faced with financial difficulties, MED-TYV intends to collect advertising
income. However, three problems prevent the sell of air-time. The first obstacle is the
absence of a Kurdish state. The division of Kurdish audiences and their territory among
four states means that they do not form a single market. Thus, although the size of the
Kurdish audience, numbering perhaps 15 million, is attractive for any advertiser, it is
difficult to find one who operates in all the markets covered by MED-TV’s footprints
(Turkey, Iran, Iraq, Syria and Europe).*” The second problem is the absence of
political freedom. Turkey, which has the largest Kurdish population and a more open
market compared to Iran, Iraq and Syria, would prosecute advertisers who buy air-time
on the channel. Thus, in the absence of political freedom, it is difficult if not impossible
to conduct audience research, establish advertising rates and attract advertisers.

The absence of Kurdish state power or political freedom also limits the ability of the
channel to report from Kurdistan. As an audiovisual medium, television reporting
requires a crew of at least one camera-person and a reporter, which is difficult if not
impossible to hide in police states. Also needed in trans-national broadcasting is studio
facilities and satellite links. Moreover, it is risky for individuals, whether officials or
members of the public, to participate in interviewing, perform music, or appear on the
screen. Another form of censorship is the Turkish officials’ refusal to be interviewed by
MED-TV. Thus, by closing the journalistic space, Turkey has been able to limit the
scope and quality of programming. However, resistance is also extensive. In a society
with insatiable hunger for native-tongue television, clandestine reporters and audience
members use telephones, fax machines, camcorders, and smuggle videos out of the
country. During the early days of the Turkish invasion of Iraqi Kurdistan in mid-May
1997 when reporters were not allowed to enter the area, MED-TV aired phone calls
from Arbil which provided detailed accounts of the operations of the Turkish forces and
their local allies. One MED-TV reporter in Arbil disappeared.*®

State terrorism against the media (book burning, appropriating printing presses,
execution of writers, publishers and journalists, etc.) has a long history in the Middle
East. In Turkey, new forms of violence were used against MED-TV in the Kurdish
provinces: the smashing of satellite dishes, the intimidation of viewers, dish vendors,
dish installers, and coffee-houses;** a more effective form of repression is cutting off
electricity from villages and small towns during prime time hours when MED-TV is on
the air.>® Since the channel had to change its satellite provider in 1996, audiences had
to adjust their dishes to an angle different from Turkey’s satellite channels. This
allowed the police to detect viewers, resulting in more violence against them. As a result
of technical problems as well as political pressure, the channel lost some of its
audiences. On 1 July 1997, MED-TV began airing on Eutelsat in addition to Intelsat.
However, jamming, most probably by Turkey, prevented its reception from the Eutel-
sat transponder.’!

Diplomacy: The Extraterritoriality of State Power

Diplomacy extends state power beyond its territorial base. Turkey is a European state,
a member of NATO, and has the second largest army in this organization. It is the
Western powers’ reliable ally in the strategically important regions of the Mediterranean
and Black Sea, and Western and Central Asia. By contrast, a non-state institution like



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

62 Amir Hassanpour

MED-TV has no access to diplomatic power and becomes a target of repression
through diplomacy.

Combining diplomacy with espionage, Turkey moved to silence the channel in
Europe. According to the daily Hirriyer (1 April 1995), the Turkish Foreign Ministry

launched an intensive diplomatic effort against MED-TV’s Kurdish pro-
grammes in various European capitals. Foreign Minister Erdal Inénii has
personally called the Turkish embassies in Europe to ask them to establish
who has financed MED-TV and how the channel has been ‘able to broadcast
through Eutelsat.>?

The Daily Telegraph reported that Turkish ‘anger with Britain is being expressed at the
highest level’.’> Ankara complained to Britain’s Foreign Office about the licensing of
the channel, and the Office asked the ITC to withdraw the license.’*

Under the terms of the Council of Europe Convention on Trans-Frontier Television,
the Independent Television Commission (ITC) provided the Turkish government with
information about the licensing of MED-TV. The Turkish embassy asked the ITC to
investigate the licensing, ownership, and content of the channel to determine if there
was a breach of the Commission’s regulations. The Turkish government tries to
persuade the ITC to revoke the license, claiming that the channel belongs to PKK, and
that such party affiliation amounts to a breach of the terms of the license. The I'T'C does
not allow political organizations to hold a license. This prohibition extends to compa-
nies which are affiliated to or controlled by a political body or controlled by a person
who is an officer of a political body. Lacking evidence to connect the license to PKK
or any political organization, the Commission is not in a position to comply with
Turkey’s demands. The embassy also claimed that the channel had violated the terms
of the Broadcasting Act by airing programs not specified in the license. The ITC
rejected this objection since the license specifies a variety of programming such as
documentaries, news, and other features. Moreover, licensees are allowed to air
programs not specified in their license application. Under continuing pressure from
Turkey, the ITC is carefully monitoring the channel. .

Turkey chose to pressure Britain also by invoking the issue of terrorism. According
to the Daily Telegraph, Turkey’s President Suleyman Demirel ‘attacked the British
authorities for granting a license to MED-TV’. “Is there any doubt in anybody’s mind
that the PKK guides these broadcasts?’ he said. ‘Our European friends should not
forget that terrorism can in the end come to trip themselves up too’. The Turkish
embassy in London directly contacted the ITC to express their concern about the
‘political content’ of the programmes.>® A statement by the Turkish Foreign Ministry
claimed that the ‘broadcasts go beyond the “entertainment” aim listed in the license ...
The broadcasts threaten Turkey’s territorial integrity and make propaganda for the
terrorist organization PKK’.%

In her visit to London, according to Hiirriyer (23 November 1995), Turkish Prime
Minister Tansu Ciller received assurances from British Prime Minister John Major for
controlling the broadcasts of MED-TV.”” Soon thereafter the Foreign and Common-
wealth Office withdrew its British Satellite News service from MED-TV.®

The Turkish embassy has also mobilized Turkish immigrants in England to write
letters and petitions to the ITC which repeat Ankara’s campaign against the channel,
accusing it of ‘terrorism’ and ‘hate propaganda’, and calling for the revocation of its
license.®® MED-TV’s former director, Haluk Sayan, said in an interview that he had
received threatening letters from the Turks.®® Physical violence was not lacking, either.



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

Satellite Footprints as National Borders 63

In December 1996, one Med-TV director, lIhan Kizilhan, was physically attacked by
four men at a train station in Germany.

Considering the pressure from Turkey, the ITC’s ability to maintain an arm’s length
relationship with the executive branch of the British government is significant. The
Commission’s resistance to become a springboard for extending Turkey’s media policy
to Europe has implications beyond MED-TV. Whatever the outcome, British and EU
policy on MED-TV will establish a precedent for communication rights and freedoms
in the evolving global regulation of media. The question is of allowing dissident voices
or non-state peoples a space in the global village. Will the gigantic global information
highway be a public sphere with openings for non-state, non-market voices or will it
remain the exclusive domain of sovereign states?

If the most convenient legal action, i.e. revoking the license, is not forthcoming, the
democratic state has still recourse to other venues. On 18 September 1996, Turkey’s
EU allies—Britain, Belgium and Germany—conducted one of the worst offensives
against a media institution. Police simultaneously raided MED-TV offices in London
and its studio, Roj NV, in Brussels while in Germany Kurdish homes were searched.
The office’s files, diskettes and computers were seized in a three-hour search by Special
Branch officers.®! The raid in London was carried out under the Prevention of
Terrorism Act (PTA). The police stated that the aim was financial investigation (the
Police and Criminal Justice Act of 1993 allows the police to engage in financial
investigation under the PTA).

In Brussels, a 200-strong special forces unit attacked the studio and detained 97
people. Everyone was handcuffed, forced to lie on the floor, and forbidden to speak to
each other. Five employees of the channel were issued arrest warrants on charges of
money laundering and criminal conspiracy. The special forces took files, mailing lists,
videos and computers, damaged the premises, and sealed the studio. The office of the
‘Kurdistan parliament in exile’ in Brussels, too, was searched. On 9 October, police

“searched houses belonging to Kurds in six Belgian cities. The aim was apparently to

seek confirmation from the Kurdish community that MED-TV raised money through
extortion. On 27 October, the Turkish daily, Hiirriyet, wrote that the raids in Brussels
followed an agreement between Belgian police and the chief of Turkey’s internal
security.®? The arrested staff were released and re-arrested several times from 18
September to 30 October when the last four were finally released.®

MED-TV’s decision to expand its delivery system in Europe, invited further Turkish
interference in the internal affairs of other countries. During her December visit to
Germany, Ciller lobbied the government to prevent the channel going on cable.® In the
past, Germany has, to a large extent, complied with Turkey’s demands.®®> Ankara has
also tried to use the Council of Europe Convention on Trans-Frontier Television to
stop the channel. However, the Convention does not provide a sound basis for such
action.%®

The market is an important actor in the world of satellite television. Satellite
technology was first developed and monopolized by the state but the market today is a
partner in launching, owning and running communication satellites. According to one
observer, a ‘satellite aristocracy’ now rules in the sky.®” Commenting on media baron
Rupert Murdoch’s equation of freedom with lack of regulation, Hird argues that at
present ... ‘satellite and dictatorship are natural allies; and it is the regulatory frame-
work of the liberal democracies ... that can ensure diversity and plurality in broadcast-
ing’.%® However, while Turkey was most successful in working with telecommunication
businesses, the satellite market proved not to be a totally closed space.



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

64 Amir Hassanpour

MED-TV began broadcasting on a contract with the French satellite provider
Eutelsat. According to one Turkish source, ‘[B]owing to pressure from Turkey, and no
doubt at the same time concerned that it may be pinned down as aiding and abetting
a terrorist organization, France Telecom refused to renew MED-TV’s transponder
lease when it expired’.® On 30 April 1996, Eutelsat refused to renew its contract with
the channel. On 30 June, Portuguese Telecom refused to renew its contract suggesting
political pressure. The third service provider, the Polish PTT, unilaterally breached a
contract when the Polish government vetoed it. This forced the channel off the air on
2 July.” Portuguese, Spanish and German companies, also terminated their contracts.”
According to a report by Turkey’s Anatolian News Agency on 3 July 1996, Ankara was
‘pleased with the suspension of transmission by MED-TV, a periphery organization of
the separatist terrorist organization’. A speaker for the Foreign Minister noted that
Poland’s act constituted ‘a new and important example of international cooperation
against terrorism’. Turkey had raised the issue at the international summit on terrorism
in Egypt. According to a report by Hiirriyet, Turkey had ‘informed all European
countries about MED-TV’s effort to use their satellite channels to continue its clandes-
tine broadcasts’.”> However, MED-TV resumed test transmissions on 13 August, after
signing a contract with an American company, Intelsat. Ankara protested the deal and
called for US government intervention. The United States informed Turkey that they
cannot interfere with a company’s business decision. As mentioned earlier, Eutelsat
resumed airing MED-TV’s programming in July 1997.

Turkey was apparently involved in the resignation of three lawyers who had been
working for MED-TV and in the closing of the channel’s bank account.” According to
one source, ‘several West European banks, legal firms and other companies have
refused to work with MED-TV, apparently for fear of alienating the Turkish authori-
ties”.”*

Turkey has pioneered new forms of sabotage in international broadcasting. During a
live studio debate on MED-TV in December 1996, telephone calls from two guest
speakers phoning from their home in Diyarbakir in Turkey were intercepted and
replaced with music and electronic jamming. The two callers were candidates from a
pro-Kurdish political party, HADEP (People’s Democratic Party), for a forthcoming
parliamentary election.”

Satellite broadcasting was jammed, probably for the first time, on 14 December,
when Abdullah Ocalan, leader of the Kurdistan Workers Party, was scheduled to
announce a cease-fire in order to facilitate a peaceful parliamentary election on 24
December. Interception began when Ocalan revealed that Turkey had considered to
negotiate with his organization during the unilateral cease-fire of 1993. Interference
continued intermittently for about 20 minutes. Starbird Satellite Services, the company
providing the service, was not able to track down the source of interference.”® However,
this ‘uplink testing’ could be politically motivated and sponsored by Turkey if we take
into consideration its timing as well as other forms of telephone interception conducted
by Ankara.””

Deterritorializing Sovereignty: Satellite Dishes as National Flags

It is clear from the above that a separation, however limited, between sovereign rule and
its territory has already occurred in Turkey. MED-TV and Turkey share the same land
and population, i.e. the northern parts of greater Kurdistan or, to use state discourse,
Turkey’s ‘southeast’. There is one territorial base and two contenders for sovereign



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

Satellite Footprints as National Borders 65

rule. The channel’s power derives from a Kurdish audience politicized by the national-
ist movement led, in Turkey, primarily by PKK. Under conditions of ethnocide and
genocidal repression, this audience is loyal to and mobilized by the channel. However,
lacking state power, the channel does not enjoy the right or power to levy taxes on
citizens and, when it collects financial support, it is liable to charges of ‘money
laundering’ or ‘extortion’. Enjoying sovereignty, the states involved in the conflict—
Britain, Belgium, Germany, and Turkey—collect and share information about the
channel, its finances, and staff through various means including police raids and
intelligence sources. ,

In spite of the imbalance of power between Turkey and MED-TV on the inter-
national level, the channel is not totally helpless. One of its weaknesses, i.e. the
enormous cost of satellite broadcasting, is in part compensated by running the station
along the lines of community television. The dedication of the staff and the voluntary
work of many viewers and supporters is a source of strength.”® It is remarkable that
broadcasting resumed immediately after the main studio in Brussels was ransacked and
closed down.”

MED-TV is supported by non-state actors, both individuals and organizations,
throughout Europe. Individuals include viewers, writers, parliamentarians, journalists,
academics, lawyers, artists, human rights activists, and others. To give a few examples,
Britain’s Lord Avebury, who chaired the Parliamentary Human Rights Group in
London, wrote to ITC in August 1995 and expressed his concerns about Turkey’s
intentions. In an Early Day motion one day after the channel was forced off the air in
July 1996, the British MP John Austin-Walker protested the European governments’
bowing to Turkish pressure.’> Members of the European Parliament, Stanley Newens
and Joe Wilson, tabled questions to the Council of Europe about the cooperation of
EU members with Turkey in the raid on MED-TV in London and Brussels in
September 1996. Paulin Green, the leader of the Socialist Group in the European
Parliament, condemned Turkey for actions against MED-TV and against the ‘Kurdish
people as a whole’.8! Non-state institutions and individuals have also supported
MED-TV’s right to broadcast. For instance, the executive director of ‘Article XIX
International Centre Against Censorship’ protested to Belgium’s prime minister about
the police raid in Brussels. The International Federation of Journalists and the Associ-
ation of Professional Journalists of Belgium submitted a strong protest to the court in
Brussels.

MED-TV is also supported by other minority broadcasting institutions and individu-
als. For instance, the television network of the Basque non-state nation has provided
MED-TYV with material to be aired by the channel. Turkey’s fight against MED-TV has
raised consciousness about the need for solidarity among minority broadcasting institu-
tions.

While the silencing of MED-TV requires coordinated efforts by several states and the
market forces, the survival of MED-TV would also require cooperation among the
forces of civil society on the global level. The imbalance of power is evident here, too.
The inter-state system of cooperation is well established, and lavishly funded by taxes
including the ones collected from the viewers of MED-TV. By contrast, while actors in
civil society are numerous and potentially powerful, they are scattered and fragmented;
they have no embassy networks, no legislative organs, and no intelligence and military
coalitions. Any non-state institution such as MED-TV would need considerable
financial and organizational resources to rally a support that is vital but not automati-
cally available.



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

66 Amir Hassanpour

MED-TV has disturbed Turkey’s constitutional blueprint for a pure, sovereign
Turkish presence in the ‘southeast’. It has established relations with Kurdish viewers
not as members of an audience but rather as citizens of a Kurdish state, and, by doing
so, it is exercising deterritorialized sovereignty. Everyday, viewers experience the
citizenship of a state with its national flag, national anthem, national television and
national news agency. Indeed, everyday MED-TYV raises the Kurdish flag in about two
million homes. It is obvious that Turkey treats each satellite dish as a Kurdish flag
hoisted on the rooftops of every building in the ‘southeast’. Government authorities
have, in fact, considered banning dishes in Kurdish provinces. In the town of Batman,
officials changed the colors of traffic lights from the red-yellow—green of the Kurdish
flag to red-yellow—blue.’? The experience of Kurdish citizenship is further enhanced
every time the Europe based Kurdistan Parliament in Exile sets its foot on Kurdish
homes through the channel’s regular coverage.

Banning satellite dishes is difficult to enforce in larger urban areas.®> Another
alternative, cutting off electricity to many communities, would also be difficult to
continue for a long time. A more effective option, democratization of the political
system, has not been considered yet. This would entail, among many changes, discard-
ing Turkish ethnonationalism as a foundation of state and society. It is interesting that
the option of legalizing Kurdish broadcasting, as put forward by some Turkish author-
ities, has no pretense of democratization. The discourse of government officials is
straightforward; if Kurdish broadcasting is allowed, it would aim at replacing MED-
TV’s Kurdish nationalism with Kemalism. A pro-Kurdish paper, Demokrasi, called this
‘Contra-TV’, referring to the US backed Contras of Nicaragua. Such a television
initiative, whether private or public, would be in a difficult position to compete with
MED-TV as long as the Kurds are suppressed.®

The threat to MED-TV’s continued presence on the international scene comes both
from Turkey and the world state system that supports it. It is clear that without
Western backing Turkey would be in a much weaker position in its fight against the
Kurds. Few doubt that Realpolitik continues to guide the Western powers’ approach to
the Kurds and MED-TV.% Very simply, the Kurds and their television channel are
dispensable, Turkey is not. At the same time, it is true that MED-TV could not be born
or continue its turbulent short life had it looked at the world order as a totally closed
space.

NOTES

1. The monthly Hengaw (Nos. 17-18, June 1995, p. 1), published in London, celebrated the channel
as ‘the MED revolution ..., more important than all our armed revolutions; that is why it has more
than anything else disturbed the racist Ataturkist regime ...’

2. For an early study and theorization see, Harold Innis, Empire and Communications. London: Oxford
University Press, 1950. A more recent source with references is Ronald Deibert, “Typographica:
The medium and the medieval-to-modem transformation,’ Review of International Studies, Vol. 22,
1996, pp. 29-56.

3. Marshall McLuhan, Understanding Media: The Extensions of Man, New York: Mentor Books, 1964,
p. 155.

4. Harold Innis, The Bias of Communication, Toronto: University of Toronto Press, 1971, pp. 82, 188,
202.

5. See, among others, Andrew Linklater and John MacMillan, ‘Introduction: Boundaries in Ques-
tion’, in Boundaries in Question: New Directions in International Relations, eds by John MacMillan
and Andrew Linklater. London: Pinter Publishers, 1995, pp. 1-15.

6. The international order began to form with the rise of capitalism in Europe and has evolved as a
world system. See, among others, Mandy Turner, ‘Demystifying the Expansion of International



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

12.
13.

14.
15.
16.
17.

18.

19.

20.

21.

22.
23.

24.

25.

Satellite Foorprints as National Borders 67

Society’, paper presented at the 38th annual convention of International Studies Association,
Toronto, Canada, March 1997.

. See, e.g. Peter Marden, ‘Geographies of Dissent: Globalization, Identity and the Nation’, Political

Geography, Vol. 16, No. 1, 1997, p. 39. See, also, Robin Brown, ‘Globalization and the End of the
National Project’, in John MacMillan and Andrew Linklater, Boundaries tn Question, op. cit.,
pp- 55-68.

. Peter Marden, op. cit., p. 48.
. Ibid., p. 51.
. Ibid., p.51. See this source for a more detailed discussion of sovereignty and other trends in

globalization.

. Amir Hassanpour, ‘Med-TV, Grofibritannien und der Turkische Staat: Die Suche Einer Staaten-

losen Nation Nach Souveranitat im Ather’, in Ethnizitdt, Nationalismus, Religion und Politik in
Kurdistan, eds Carsten Borck, Eva Savelsberg and Siamend Hajo, Miinster: LIT Verlag, 1997, pp.
239-278.

MED-TV, Kurdish Satellite Television, Brochure published in London, Fall 1995.

Jon Davey, Director of Cable & Satellite, Independent Television Commission., response to my
inquiry, 13 October 1995.

Ibid.

Ibid.

Ibid.

The Associated Press, ‘Kurds Pioneer Broadcasting to Ethnic Groups Without Homeland’, 14
August 1995,

Mark Muller, ‘Nationalism and the Rule of Law in Turkey: The Elimination of Kurdish
Representation during the 1990s’, in The Kurdish Nationalist Movement in the 1990s: Its Impact on
Turkey and the Middle East, ed. Robert Olson, Lexington: The University Press of Kentucky, 1996,
pp. 173-199.

Ayse Kadioglu, “The paradox of Turkish Nationalism and the Construction of Official Identity’,
Middle Eastern Studies, Vol. 32, No. 2, April, 1996, pp. 177-193. In a two-part article, ‘We, the
Turks’, Dogu Ergil, wrote: “We Turks belong to a state-nation rather than a nation-state. It is not
the nation that has created the state in Turkish history. At least our political philosophy emphasizes
the primacy of the state over the nation ... We Turks could not wholeheartedly criticize the state
or official policies because it was “sacred”,’> Turkish Daily News, 14 August 1996.

In June 1997, the army hinted at yet another coup when a senior Turkish general visiting
Washington talked about the need to protect the country against internal threats, this time ‘Islamic
fundamentalism’. The U.S. secretary of State Madeleine Albright warned against such ‘extra-
constitutional changes’ (Reuters and Associated Press reports of 13 June 1997 on the Internet).
‘Turkey’, by G. H. Flanz in Constitutions of the Countries of the World, eds A. Blaustein and G. Flanz,
Dobbs Ferry, New York: Oceana Publications, Inc., August 1994, p. 3. The part of the sentence
from the Preamble quoted above was dropped in the 1995 amendments. See ‘An Act Amending
the Preamble and Some Articles of the Constitution of the Republic of Turkey No. 2709 of
7.11.1982’, in ‘Republic of Turkey Supplement’ by Omer Faruk Gengkaya, in Constitutions of the
Countries of the World, Turkey, ed. G. H. Flanz, Dobbs Ferry, New York: Oceana Publications,
Inc., November 1995, p. 1.

The quoted words are from P. Marden, ‘Geographies of Dissent ..., op. cit., p. 51.

‘An Act amending the preamble ..." in Republic of Turkey Supplement by Omer Faruk Gengkaya,
op. cit., p. 1.

The Turkish writer Yagar Kemal criticized the treatment of the Kurds by the Turkish state in
1995. He was tried and convicted in March 1996 on charges of ‘inciting racial hatred’. See, among
an extensive media coverage of Kemal, John Daniton, ‘A prophet tests the honor of his own
country’, The New York Times, 14 March 1995. See also endnote No. 26. Since the mid-1990s, a
section of Turkish business, affected by the war in Kurdistan, advocates a political solution to the
conflict. See, e.g. Robert Olson and Yiicel Bozdaglioglu, “The New Democracy Movement in
Turkey: A Response to Liberal Capitalism and Kurdish Ethnonationalism’, in Robert Olson The
Kurdish Nationalist Movement ..., op. cit., pp. 154-172.

According to a statement by the Super-Governor for the State of Emergency Region, Necati
Bilican, on 26 May 1996, a total of 2,685 villages or hamlets were completely or partially
destroyed. (Update No. 67, ‘State of Affairs in Turkey’, prepared by the Washington Kurdish
Institute, 4 July 1997, Internet source).



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

68

26.

27.

28.

29.
30.

31.

32.

Amir Hassanpour

Turkey, a Western ally, is usually identified by governments, mainstream media and academics as
a democracy (for a study of differential treatmnent of enemy and friendly states, see Noam
Chomsky, Necessary Illusions: Thought Control in Democratic Societies, Montreal: CBC Enterprises,
1989). According to one pro-Turkish source, Turkey’s practice has been no more than the
suppression of language: “Turkish authorities under the republic have sought to suppress the
Kurdish language, and not to exterminate the Kurds’ (Andrew Mango, ‘A Speaking Turkey’,
Middle Eastern Studies, Vol. 33, No. 1, January 1997, pp. 154-155). Some Turkish observers would
disagree with such underrating of Turkey’s policy and practice. Yasar Kemal, for instance, talks
about ‘anonymous acts of genocide’ and ‘a racist, oppressive regime’ (See, Yasar Kemal, “The dark
cloud over Turkey,” Index on Censorship, Vol. 24, No. 1, January~February 1995, pp. 141-147). He
was given a 20-month sentence in connection with the cited article and other writings. Another
observer talks about ‘state terror’ and a ‘Kurdish reality reminiscent of pacification programmes
and ethnic cleansing programs’ (Haluk Gerger, ‘Journey to Haymana’, Index on Censorship, op. cit.,
pp. 148-149). See, also, “Turkey and the Kurds: Ethnic Cleansing’, The Economist, 17 December
1994, Vol. 333, No. 7894, pp. 52-53.

State-centrism is not limited to a circle of ‘realist’ theorists of international relations. Neither is it
limited to treating the state as the only actor in the international order. It involves, also, an
ideological or intellectual preference for the institution of the state. For instance, Western
academics and journalists, with very few exceptions, do not treat the Turkish state and the
non-state Kurdish people on equal terms. In the conflict between the two sides, they readily adopt
the discourse of Ankara; they class Turkey as a ‘secular democracy’, label the Kurdish struggle for
self-rule as ‘separatism’ or ‘secessionism’, and unequivocally treat Kurdistan Workers Party (PKK)
as a terrorist organization; the other side of this ideological commitment is their refusal to
conceptualize as state terrorism Turkey’s frequent use of extreme forms of violence against the
civilian population within the borders of the country and even in the neighbouring state of Iraq.
This is in spite of the fact that political scientists have developed a body of theory and analysis on
‘state terrorism’ (e.g. Donald Hanle, Terrorism: The Newest Face of Warfare, Washington: Perga-
mon-Brassey’s International Defense Publishers, Inc., 1989; William Perdue, Terrorism and the
State; A Critigue of Domination Through Fear, New York: Praeger, 1989), and have made a
distinction between guerrilla war and terrorism (see, e.g. Graham Evans and Jeffrey Newham, The
Dictionary of World Politics, New York: Harvester Wheatsheaf, 1992, p. 316). Consistent with this
political alignment, the Kurds of Iraq, fighting a state that is ranked an enemy of the West since
August 1990, are treated more favourably compared with the Kurds of Turkey who resist a
pro-Western state (see, e.g. Edward Herman and Gerry O’Sullivan, The ‘Terrorism’® Indusery: The
Experts and Institutions that Shape our View of Terror. New York: Pantheon Books, 1989, pp. 222-
223; Noam Chomsky, Necessary Illusions: Thought Control in Democratic Societies. Op. cit., pp. 286—
287).

According to U.S. government sources, Turkey imported $950 million worth of arms mainly from
the U.S. in 1994, With a total of 811,000 troops, it ranks seventh among the world’s armed forces
see “Turkey is World’s Sixth Largest Arms Importer’, Turkish Daily News, 5 July 1996.

Turkey, by G. H. Flanz, op. cit., p. 20.

To give one example, when M. Emin Bozarslan published Alfabe (Alphabet), an Kurdish ABC
book in Istanbul in 1968, two courts, one in Istanbul and the other in Diyarbakir banned the book
and declared it illegal throughout Turkey. The author was accused of secessionism and spent four
months in jail (M. Emin Bozarslan, ‘On the Suppression of the Kurdish Language and Literature’,
Turkey Today, London, Autumn 1981, pp. 14-17).

In the early 1980s, a group of activists and Kurdish immigrants in Denmark received funding from
the Nordic Cultural Foundation to offer a course to train Kurdish teachers who would be able to
teach Kurdish to immigrant children. The Turkish embassy tried to prevent the course arguing
that the participants were Turkish citizens and thus were not entitled to break Turkish law, which
proscribes education in Kurdish. The embassy gave up only when the media covered the story, and
protesters called on the Danish government not to allow Turkey’s interference in the cultural
affairs of the country (Tove Skutnabb-Kangas, Bilingualism or Not: The Education of Minorities.
Translated by L. Malberg and D. Crane, London: Multilingual Matters Ltd., 1981, pp. 299-280).
In Sweden, the Turkish embassy objected to the establishment of Kurdish day care centres in
Stockholm (Helsinki Watch, Destroying Ethnic Identity: The Kurds of Turkey, New York: Helsinki
Watch, March 1988, p. 10.)

Michael Chyet tells the story of a teacher who taught a ‘hand-picked group of Kurdish children



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

33.

34.

35.

36.

37.

38.

39.

40.

41.

42.

43,

44.
45.

46.

Satellite Footprints as National Borders 69

to read and write in Kurdish—in secret after school’. Someone reported him to the authorities and
he ‘was imprisoned and tortured, and never again allowed to follow his life’s calling—teaching’.
Sabri was assassinated by a death squad in 1995 (“Sabri, the Teacher’, Kurdistan Report, No. 21,
May-June 1995, pp. 51,57).

The ‘Kurdistan Parliament in Exile’ was formed in the Hague in April 1995. Turkey denounced
the organization as a PKK conspiracy.

Katherine Pierse, Cultural and Language Rights of the Kurds. London: Medico International and
Kurdish Human Rights Project. 1997, pp. 27-28. The station, CAN-TV, aired several hours of
music every day. The owner told the Anatolia News Agency that although Kurdish was legal, the
courts were ready to sentence ‘you on the grounds that you are spreading separatism propaganda’,
quoted in ‘First Kurdish TV in Southeast’, Turkish Daily News, 11 July 1996.

Some observers claim that television creates a post-national identity based on the blurring and
merging of boundaries. Others argue that television brings about ‘the death of nations’ or, rather,
multinational states. (e.g. Tom Lodge, “TV Spells the Death of Nations’, The Globe and Mail
[Toronto], 19 April 1990, p. A7). It would be more appropriate, however, to view television in its
historical context. Like other media, television does not have a single pre-given impact. Kurdish
access to satellite television is indeed contributing to the disintegration of the Turkish state (unless
it is democratized) but at the same time it contributes to the formation of Kurdish nationhood and
statehood.

See Helsinki Watch, Destroying Ethnic Identity: The Kurds of Turkey, A Helsinki Watch Report. New
York: Helsinki Watch, March 1988.

For a brief account of Kurdish revolts and their suppression in Turkey, see David MacDowall, A
Modern History of the Kurds, London: 1. B. Tauris, 1995, pp. 184-213 and 395-444.

See, e.g. Salih Akin, Designation du peuple, du territoire et de la langue kurde dans le discours sciennfigue
et politique turc. Thése, Doctorat en Sciences du Langage, Ecole doctorale de Lettres, Université
de Rouen, France, 1995.

For instance, the embassy informed German officials not to accept Kurdish names for children
born in Germany. In Canada, the embassy issued legal forms to a refugee who had become a
Canadian citizen only when he erased ‘Kurdish’ and replaced it with “Turkish’ in answer to a
question about his mother tongue (Helsinki Watch, Destroying Ethnic Identity ..., op. cit., p. 10).
After a court ruling in 1992, the government allowed the use of non-Turkish names in 1993. In
practice, however, there is pressure on individuals to use a Turkish name. By 1986, the names of
four out of every five villages had been changed, i.e. 2,842 of 3,524 villages in six Kurdish
provinces. Although the Minister of Interior announced in 1991 that restoration of changed names
would be allowed but this has not materialized yet (Katherine Pierse, op. cit., pp. 23-24).
James R. Akerman, ‘“The structuring of political territory in early printed atlases’, Imago Mundi:
The International Journal for the History of Cartography, Vol. 47, 1995, p. 139.

Ferhad Pirbal, ‘Xéndineweyeki Kartograf iyaney Koionyalizm le Kurdistan da’, [A Cartographic
Reading of Colonialism in Kurdistan], Rabsin Sweden, (in Arabic script), No. 6, 1993, pp. 61-81.
David Barchard, ‘Western Silence on Turkey’, Merip Reports, February 1984, p. 6 and David
Barchard, ‘Turkey Makes Map Reference a Crime’, The Guardian London, 23 March 1983.
The Turkish writer Y. Kemal wrote, I first went to eastern Anatolia [Kurdish provinces] in 1951,
and saw that on the mountain sides everywhere they had written in enormous letters visible from
a distance of 3, 5 and 10 kilometers, “Happy is he who calls himself a Turk”. They had
embellished the slopes of Mount Ararat, too. The entire mountain had become happy to be
Turkish. And, worse even they made the children declare: “I am a Turk, I am honest, I am
hard-working”, every morning’ (Yasar Kemal, ‘The dark cloud ...,* op. cit., p. 144).

Mark Muller, “Nationalism and the Rule of Law in Turkey ...” op. ciz., p. 180.

Helsinki Watch, Turkey: New Restrictive Anti-Terror Law, New York; Helsinki Watch, 10 June
1991, pp. 6. See, also, Giilistan Giirbey, “The Kurdish Nationalist Movement in Turkey Since the
1980s’ in Robert Olson, op. cit., p. 11.

Turkish leaders have repeatedly expressed their dissatisfaction with European states’ handling of
MED-TV. They expect the Western states to follow Turkey’s way of eliminating ‘terrorism’.
According to a Turkish daily, a former Chief of Staff, K. Giires, complained that ‘Germany, along
with France, Belgium, Sweden and the United States were discretely supporting the separatist gang
{(PKK] while publicly trying to give the image that they are against it. These countries provide
every means to the terrorists. But for the means provided by the United States and Belgium could
the MED-TV continue its broadcasts?” Giires asked (‘Demirel to urge firmer German move on



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

70

47.

48.

49,

50.
51,
52.

53.
54.
55.
56.

57.

58.

59.

Amir Hassanpour

terror’, Turkish Daily News, 4 November 1996). See, also, Semih D. Idiz, ‘Ankara’s sleuthing
providing the facts Europeans maintain they lack on PKK’s cover organizations’, Turkish Daily
News, 26 June 1996. The Turkish President Suleyman Demirel said: ‘Isn’t the permission granted
by the Netherlands for a Kurdish parliament such an injustice to Turkey? ... Britain gave a licence
for a Kurdish TV station and France provided TV channels. Is there any doubt that the PKK
guides these broadcasts?’ (AP report: ‘Demirel Blasts Europe over “sympathy” for Kurd Rebels’,
Athens News, 23 May 1995).

A Med-TV director estimated the number of viewers at about fifteen million ‘MED-TV émet 3
nouveau’, Le Figaro, ao(t 21 1996). According to Turkish government sources, about 90% of
people watch the channel in the southeast. It is watched even by ‘village guards’ hired by the
government to fight PKK; also, the refugees of the war who relocate ‘in shanties in western towns
invest in satellite dishes to see it” (“Turkey Said to be Considering Allowing Kurdish Broadcasts’,
Turkish Daily News, 2 June 1996).

MED-TV press release, ‘Massacre in Arbil: MED-TV Correspondent Disappears’ n.d. MED-TV’s
Web site.

Throughout the Kurdish provinces, the police and the gendarmerie destroyed the receiving
equipment. For instance, in Eruh (Batman), the army banned the sale of dishes and warned the
public not to buy them. In Kiziltepe, Mardin, police raided a dish-seller’s shop and confiscated ten
dishes. Coffee-house owners in Kurdistan have been warned not to buy dishes. When MED-TV
announced the forthcoming broadcasting of the opening of the ‘Kurdistan parliament in exile’ (12
April, 1995), the police raided coffee-houses which had satellite dishes, arrested viewers and
destroyed the receiving equipment. The Kurdish newspaper Yen: Politika, now banned in Turkey,
published reports of the arrest and torture of viewers (see, for example, reports in Yeni Politika in
May 1995, especially on 11 May 1995). Quoting a Kurdish source, The Daily Telegraph (25 May
1995, p. 11) reported that security forces had smashed at least 30 dishes in Batman and Diyarbakir
provinces. Some audience members felt intimidated throughout Turkey. One Kurdish man said,
‘We have to watch secretly, of course. It is not safe to watch openly. It is only illegal for us Kurds.
They want to oppress us’. A woman from a village said, ‘We do not have satellite in our village,
but the villages near to us had it. They didn’t allow it. They came and destroyed their dishes. They
wouldn’t accept it’. (Beating the Censor, a Frontline News (London) report produced by Tony
Smith and Tim Exton aired on Sweden’s Channel 1, 25 September 1995). In spite of repression,
one shop sold about 150 dishes a week. A Kurdish technician whose shop was raided by the police
said that dish installers in Kurdish areas face repression. Fearing to speak on the camera, he said
that he installed 15 dishes every evening under the cover of darkness (Ibid.).

Nick Ryan, “The Land of Sun’, unpublished paper, May 1997.

‘Kurdish MED-TV Jammed: Foul Play Suspected’, Med-TV press release, 2 July 1997.
Reported in BBC Summary of World Broadcasts, Part 2 Central Europe and the Balkans;
BALKANS; TURKEY; EE/2270/b, 5 April 1995.

‘Turkey Protests as Kurds Beam TV from Britain’, The Daily Telegraph, 24 May 1995, p. 11.
“Turkey Protests to ITC Over Kurdish Channel License’, The Financial Times, 27 April 1995,
“Turkey Protests as Kurds Beam TV from Britain’, The Daily Telegraph, 24 May 1995, p. 11.
The Associated Press, ‘Kurds Pioneer Broadcasting to Ethnic Groups Without a Homeland’, 15
August 1995.

Ciller presented Major with a dossier of ‘remarks made by [PKK leader] Abdullah Ocalan on this
channel in relation to activities in Turkey and broadcasts related to PKK activities. After receiving
these documents Major said, ‘I did not know it was that much. I will show you the necessary
support on this issue. However we have a radio television board which is concerned with these
broadcasts. We cannot intervene in this. But as the government, we will do whatever is within our
hands ... (Hiirriyet, 23 November 1995).

This is a 10-minute daily news feed with a weekly edition provided free of charge to any channel
interested in using it. The service includes news and features ‘from the British point of view’ on
subjects including culture, environment, politics, finance, medicine, science, sport and technology.
While MED-TV could still directly down-link these news feed via three transmitting satellites,
BSN refused to provide scripts and other necessary information.

See for example, ‘MED-TV S$ikiyet Edildi (Complaint Made Against MED-TV)’, Tiirkiye, 4
November 1995, An official with Turkey’s Radio and Television High Commission claimed: ‘I
think this goes against the European conventions on television and human rights, because it stirs
up racial hatred and is against the territorial integrity of Turkey’, quoted by Aliza Marcus, ‘Kurdish
TV from Britain is Nationalist Voice’, Reuters, 15 May 1995.



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

60.

61.
62.

63.

64.

65,

66.

67.
68.
69.
70.
71.
72.

73.
74.

75.

76.

717.

78.

79.

80.

Satellite Footprints as National Borders 71

The Associated Press, ‘Kurds Pioneer Broadcasting to Ethnic Groups Without Homeland’, 14
August 1995.

Ian Black, ‘Police Raid Kurdish TV in London’, The Guardian, 20 September 1996.

According to an earlier report, the ‘security agreement’, signed between Turkey and Belgium in
July 1996, included cooperation in areas such as ‘international drug smuggling, terrorism,
organized crime, cooperation on illegal migration, illegal workers, expert training and the appoint-
ment of liaison teams’, Asked about MED-TV, the Belgian General Commander of Gendarmerie
who signed the agreement on behalf of his government, answered that ‘the Belgian police would
do its best as soon as they had concrete evidence’, in ‘Turkey and Belgium Sign Security
Agreement’, Turkish Daily News, 10 July 1996.

Information is based on press releases by MED-TV and European media reports. See, especially,
the following MED-TV statements: ‘MED-TV: A Thorn in the Flesh of the Turkish Government’,
29 October 1996, 3 pages, and ‘MED-TV Detaineces Released. MED-TV Will Fight Further
Attacks’, 31 October 1996, 1 page.

Hiirriyet, 6 December 1995, quoted in Miranda Watson, “Turkey and MED-TV’, unpublished
paper presented at the seminar on ‘Critical Press and Repression in the Middle East’, The Middle
East Centre, St. Anthony’s College, Oxford University, 1995.

According to one observer, although ‘no Kurdish books are being burnt in the FRG, and nobody
in being persecuted for having written something in Kurdish, in a subtle way the FRG is
systematically implementing the Turkish policy of prohibiting non-Turkish languages’ (Johannes
Meyer-Ingwersen), “The Kurdish Language and the Formation of Identity in Kurdish Children
and Youths’, in Documentation of the International Conference on Human Rights in Kurdistan,
Bremen, Germany, the Initiative for Human Rights in Kurdistan, 1989, p. 46.

According to a report by Anatolian Agency dated 28 November 1995, Turkey ‘would activate the
European Convention on Trans-Frontier Television within the framework of the European
Council against Belgium and England’. Quoting Turkey’s Foreign Ministry, another report (30
November) noted that ‘the Radio Television Supreme Board (RTUK), responsible for the
implementation of the Convention in Turkey, has made initial contact with its counterpart, the
English Independent Television Commission, but has to date not received positive result . . ,.
Alain Joxe, ‘Stratégique de L’aristocratie satellitaire’, Les congietes de l’espace, Paris: Le Monde
diplomatique: [Série] Savoire 3, 1994, pp. 64-67.

Christopher Hird, ‘Reach for the Sky,” Index on Censorship, No. 4/5, 1994, pp. 27-35.

See, Semih D. Idiz, ‘Ankara’s sleuthing providing the facts ...," op. cit.

Information is based on MED-TV press releases dated 14 and 16 August.

O. S. Halisdemir, ‘British TV News Program Highlights MED-TV’s Plight’, Turkish Daily News,
3 August 1996.

Anatolian News Agency, ‘Poland’s Role in Suspension of MED-TV’, and Hiirriyet, ‘MED-TV’s
Efforts to Continue Broadcasting’, in World Media. Broadcasting News, No. 28, 12 July 1996.
My interview with Mr. Haluk Sayan, London, 12 July 1995.

Edward Mortimer, ‘An identity crisis ...” The Financial Times, 3 January 1996, quoted in
MED-TYV, The International Impact of MED-TV, London, March 1995, p. 29.

HADEP, People’s Democratic Party, was created by some of the former members of the banned
pro-Kurdish Party for Democracy (DEP), which was dissolved in July 1994. Although apparently
tolerated, the activists of this party are being persecuted.

Richard Aggus, General Manager, Starbird Satellite Services (London), Fax to Phillip Declercq,
and MED-TV, 18 December 1995; MED-TV (London), Press Release, 18 December 1995,
See Ismet Imset’s cover story in the Turkish weekly Ozgiir Yasam (23-29 December 1995),
published in English, under the title “Technological Sabotage Against Peace’, in The International
Impact of MED-TV Kurdish Satellite Television, March 1995-March 1996, London, MED-TV, 1996,
pp- 20-22.

Many individuals volunteer their time and resources for, e.g. driving guests and staff between the
studio, the airport, train station or places of residence; many guests (interviewees, performers, etc.)
are lodged not in hotels but in a house with minimal facilities (e.g. a bed and breakfast); whenever
possible, guests are asked to pay for their airline or train tickets. In the studio, food is prepared and
provided for the staff and guests.

Although broadcasting time was reduced and live programming stopped, the staff at the Stockholm
studio were able to resume programming by working round the clock.

Catherine Drucker, ‘MED-TV: Satellite Television for Kurdish Speakers’, Contact Bulletin (The
European Bureau for Lesser Used Languages), Vol. 13, No. 3, Autumn 1996, p. 9.



Downloaded by [Nottingham Trent University] at 07:42 11 November 2014

72

81.
82.

83,

84.

85.

Amir Hassanpour

O. S. Halisdemir, op. cit.

After protests, the colours were changed back again. See Reuben Loewy, ‘Kurdish Problem Just
Won’t Go Away for Turkish Leaders’, The Globe and Mail (Toronto), 2 January 1996.
According to a MED-TV press release, Necati Bilican, the governor of the state of emergency area,
threatened in February 1997 the banning of satellite dishes in the Kurdish region. Operations were
conducted against dishes in at least 48 villages (“More Threats Against MED-TV’, London, 17
February 1997).

For a brief report, see “Turkey Said to be Considering Allowing Kurdish Broadcasts®, Turkish Daily
News, 2 June 1996.

European powers, Britain, France, Germany, Italy and the smaller states criticize Turkey’s
treatment of the Kurds but they all support Ankara. See, Philip Robins, ‘More Apparent Than
Real? The Impact of the Kurdish Issue on Euro-Turkish Relations’, in Robert Olson, op. cir.,
pp- 114-132. The United States is even more supportive of Turkey and much less critical.
According to Reuter report from Washington on 12 June 1997, the United States expressed
support for Turkey’s third military incursion into Iragi Kurdistan. Nicholas Burns of the State
Department said, “The Turks have, we believe, reason to be concerned about the actions of the
PKK (Kurdistan Worker’s Party) and the threat that the PKK poses to southeastern Turkey. We
accept that. Turkey’s an ally. And we have no reason to question the need for an incursion across
the border ... There is a job to be done. Once that job is finished, I’'m sure that the Turkish
military will go back across the border into southeastern Turkey.” He downplayed the significance
of the four-week old occupation by saying that the incursions into northern Iraq had ‘become an
annual exercise in Turkey’s fight against a terrorist organization. And if you look at past incursions,
this one is not longer than past incursions.” (Source: KURD-L Archives—http:burn.ucsd.edu/
archives/Kurd-1). Washington’s support of Turkey is usually unconditional. On 28 June 1997, the
German Foreign Minister, Klaus Kinkel, expressed his resentment at the pressure being exerted
by the United States on the Europeans to admit Turkey into the European Union: ‘It is impossible
for us to subscribe to the American views that stress Turkey’s strategic position and use that as the
sole criteria for its admission to the EU.” He stressed that Turkey was an ‘indispensable ally that
we cannot allow ourselves to lose’ but noted that Ankara can be admitted into the union only if
they address, among others, ‘the question of Human Rights, the Kurdish question and the cleaning
up of their economy.” (Update No. 67, ‘State of Affairs in Turkey,” prepared by the Washington
Kurdish Institute, 4 July 1997, Internet source).



